Костел Внебовзяття Пресвятої Діви Марії (Червоногрод)

Матеріал з Тернопедії
Перейти до: навігація, пошук
Картка
Червоногруд(Нирків).Костел.JPG

Костел Внебовзяття Пресвятої Діви Марії (пол. Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Czerwonogrodzie) — культова споруда, недіючий мурований латинський храм у колишньому місті Червоногроді (на момент зняття з обліку — село Червоноград Заліщицького району, Тернопільської области), нині Україна. Перебуває у стані руїни.

Назва

Файл:Chervonohorod Church.webm Латинська церква 15 серпня відзначає Внебовзяття Пресвятої Діви Марії, тоді як Українські східні церкви (православні, греко-католицька) 15 серпня за старим стилем (нині 28 серпня) відзначають Успіння Богородиці[1] Тому називати цей латинський храм, як це робили раніше (що, зокрема, пов’язано ще й з тим, що українці певний час перебували у “дружніх обіймах” московської церкви) й іноді нині, як Успенський костел[2], чи Костел Успіння Богородиці (Діви Марії), не є вірним. Бо Внебовзяття Пресвятої Діви Марії (інші варіанти назви – Небовзяття, Взяття на Небеса, Взяття в Небесну Славу) за своїм релігійним змістом не є тотожним Успінню.

Також не зовсім точним є інші варіанти назви, поширені в джерелах:

  • костел Вознесіння Пресвятої Діви Марії[3] (Богородиці), бо Вознесіння – це подія, яка стосується тільки Ісуса Христа, який воскрес та вознісся на Небеса, у той час як Діву Марію (Богородицю) Господь сам з душею й тілом узяв на Небеса.
  • костел Воскресіння Найсвятішої Панни Марії[4]

Історичні відомості

Очевидно, що римо-католицький храм у Червоногроді — старостинському місті, центрі однойменного повіту, що входив до складу Подільського воєводства — існував давніше, ніж цей.

Костел розташований на узгір'ї поблизу річки Джурина, лівої притоки Дністра. Неподалік розташовані руїни Червоногродського замку, перебудованого на палац.

Храм збудований 1615 року коштом подружжя Лісецьких, посвячений у 1741[5].

30 серпня 1741 року до Язловця з канонічною візитацією прибув кам'янецький латинський єпископ Вацлав Геронім Сєраковський; за його рішенням до складу Червоногродської парафії увійшли села Шутроминці, Кошилівці, Цапівці, Садки[6].

Під час збройних конфліктів між українськими (УПА) та польськими (АК) збройними формуваннями костел спалили упівці.

Зачинений після виселення представників польської громади та українців-латинників.

Сучасний стан

Перебуває у стані руїни, до чого призвели як політика совіцької влади, так і людська байдужість. Зокрема, відсутні дах (нави, абсиди), склепіння у наві, частково — склепіння в абсиді. Частково збереглися розписи в інтер'єрі, тиньк як зовнішній, та і всередині храму. Долівка частково зруйнована. Пам'ятка постраждала від рук сучасних вандалів (зокрема, руйнування крипт у пошуках скарбів).

Опис

Храм однонавний, мурований з пісковика. Поєднує архітектурні стилі пізнього Відродження (або ренесанс) та готики. Під храмом розташовані крипти. Фасад храму, який є ширшим від нави, розчленовують кілька пілястр. На фризі костельного фасаду можна побачити бійниці для вогнепальної зброї.

Світлини

Примітки

  1. Внебовзяття Пресвятої Діви Марії // CREDO. доступ = 2018-03-05; Догматичні різниці між Православ'ям і Католицизмом. Стаття п'ята: Марійські догмати — Непорочне Зачаття і Пречиста, Внебовзяття Богородиці.
  2. Див.: Успенский костел, 1589—1590 гг. // Памятники градостроительства и архитектуры Украинской ССР. — К. : Будівельник, 1986. — Т. 4. — С. 60. (рос.)
  3. Див.: Вознесіння Найсвятішої Діви Марії → див.: Вітоль Я. Домініканський костел в с. Язловець // Оборонні сакральні споруди Західного Поділля. — С. 163—164; Полюхович, Д. Червоногород — зникле місто.
  4. Підставка, Р., Рибчинський, О. Парафіяльний костел Воскресіння Найсвятішої Панни Марії… — С. 91—93.
  5. Czerwonogród (z Księżyną i Czerczem)… — S. 845.
  6. Barącz, S. Pamiątki jazłowieckie. — Lwów : Drukarnia Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, 1862. — S. 165. (пол.)

Джерела

 — S. 845.

Посилання

Шаблон:Commons